Selasa, 25 Maret 2014

Filled Under:

TAHUKAH KAMU 4 KITAB, TAURAT, ZABUR, INJIL DAN ALQURAN DI TURUNKAN DALAM BAHASA APA ?

Tahu tak pengunjung sekalian 4 kitab Allah iaitu kitab taurat,zabur,injil dan Al-Quran. Mari kita sama baca dan mengkaji antara 4 kitab Allah ini :

1- Kitab Taurat

Kitab Taurat telah diturunkan oleh Allah swt kepada Nabi Musa as dalam bahasa Ibrani. Dalam kitab Taurat ini terkandung hukum syarak dan keyakinan yang betul. Ia juga menerangkan bahawa seorang nabi akhir zaman (Muhammad saw) akan lahir dari keturunan Nabi Ismail as . Kitab Taurat yang asli tidak ditemui lagi pada masa sekarang kerana isinya telah ditokok tambah oleh orang-orang yahudi.

2- Kitab Zabur

Kitab Zabur telah diturunkan oleh Allah swt kepada Nabi Daud as dalam bahasa Qibthi. Kitab Zabur tidak mengandungi hukum perundangan . Kandungannya hanya mengenai perkhabaran, cerita , zikir , doa dan hikmah-hikmah. Oleh sebab itu, Nabi Daud tidak mempunyai syariat tersendiri , ia dan umatnya hanya mengikut syariat yang dibawa oleh Nabi Musa as.

3- Kitab Injil

Kitab injil telah diturunkan oleh Allah swt kepada Nabi Isa as dalam bahasa Suryani . Diantara kandungannya yang utama ialah menyeru umat manusia agar meng-Esakan Allah swt . Kitab Injil juga memberitakan akan kelahiran seorang Nabi dan rasul di akhir zaman iaitu Nabi Muhammad saw. Orang-orang Yahudi telah mengingkari akan kebesaran Allah swt . Mereka telah menghimpunkan kitab-kitab ini menjadi satu yang diberi nama "bible". Kemudian mereka ubah isi kandungannya mengikut kehendak hati mereka agar berkesesuaian dengan kehidupan mereka seharian. Bible ini terbahagi kepada dua bahagian besar. Pertama bahagian Taurat yang dinamakan dengan perjanjian Lama (Old Testament). Kedua bahagian Injil yang dinamakan dengan perjanjian baru (New Testament).

4- Kitab Suci Al-Quran

Kitab suci Al-Quran adalah sebuah kitab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw . Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab. Di dalam Al-Quran mengandungi hukum-hukum serta peraturan yang lengkap meliputi seluruh aspek kehidupan manusia, sama ada untuk mencapai kemakmuran hidup di dunia maupun untuk kebahagiaan hidup di akhirat.

Ajaran yang disampaikan di dalam A-Quran sesuai untuk seluruh umat manusia dipermukaan bumi ini tidak kira bangsa dan keturunannya. Ajaran yang termuat di dalam Al-Quran lengkap dan sempurna, ia tidak akan berubah dan kekal selama-lamanya bahkan ia tetap terpelihara oleh Allah. Al-Quran merupakan mukzijat Nabi Muhammad saw yang terbesar dan berkekalan sehingga hari kiamat.

Semoga ALLAH tingkatkan iman dan ketakwaan kita kepada ALLAH, dengan memberi kepahaman yang jelas terhadap apa yang terkandung di dalam al-Qur'an. Aamiin

SUBHANALLAH.....
Semoga Orang Yang Berkomentar “Aamiin” termasuk orang-orang yang sholeh dan sholehah,

Semoga yang saat ini lagi sakit, disembuhkan Allah penyakitnya, yang lagi kepengen punya anak, semoga Allah beri anak soleh dan soleha, dan yang lagi kepengen dapat jodoh, semoga Allah beri jodohnya terbaik sesuai apa yang dikehendaki. Dan untuk kita semua, semoga kita wafat dalam keadaan khusnul khotimah dan bisa memasuki surga-Nya dari pintu mana saja yang kita kehendaki. Aamiin

Marilah kita berdoa, bermunajat kepada Allah. Semoga Allah mengampuni kita, dan menghapuskan kita dari segala dosa yang telah lalu.

Ya Allah,
Ampunilah semua dosa-dosa kami, baik sengaja atau pun tidak, berkahilah kami, ramahtilah kami, berikanlah kami hidayah-Mu agar kami senantiasa dekat kepada-Mu hingga akhir hayat.

Aamiin ya Rabbal'alamin
Written by: dian
belajar agama , Updated at: 02.32

2 komentar:

  1. semua agama benar menurut saya karna yg mewahyukan Allah S.W.T dan saya percaya Allah maha benar. klo saya sih... pilih agama yg Allah telah wahyukan kepada para nabi nya. sekali lagi karna Allah maha mengetahui dan maha sempurnA. tidak ada yg salah atas apa yg telah iya kehendaki.
    jadi yg saya ikuti ya hanya Allah dan yg saya muliakan hanya Allah bukan yg lain nya. cara nya saya ikuti informasi dari para nabi yg pernh dapat wahyu dari Allah, cara bagaimana berbuat kebaikan selama saya hidup.

    BalasHapus
  2. jujur saya bosan melihat atau mendengar perdebatan masalah agama.
    ya masalah nabi mana yg paling wah terus agama mana yg paling benar agama mana yg sempurna, ngk capek kah wahai teman2... agama itu sebenar nya apa sih? apa agama itu ajang buat org jadi yg merasa wah gitu? atau apa? yg saya punya pikiran agama itu intinya ajaran yg baik yg Allah turunkan buat kita hamba2nya agar menjadi manusia yg lebih baik., bukan jadi manusia menjadi sombong. dengan merasa aku loh yg paling benar, aku loh yg sempurna. udah2 capek aku kawan., sedih aku lihaat dan mendengar mslh agama yg paling benar dan yg masih kurang. pls damai dech.... mari kita rukun sesama mahluk ciptaan nya bukan rukun sesama agamanya masing2. pisss ya teman.

    BalasHapus

Copyright @ 2013 Islam Agamaku.